Zabawa

Biegnie, biegnie konik przez łąkę zieloną nad nim błękitne niebo z zorzą czerwoną. Wiatr ma w białej grzywie i radosne oczy, biegnie coraz szybciej bo wieczór już kroczy.
 

Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka. Jest czymś ważnym i naturalnym. Jest czymś tak poważnym, jak praca dla dorosłego człowieka. Dziecko wkłada w nią całą swoją wolę działania, którą uczy się kierować już od urodzenia. Zaczyna poruszać oczyma, wodząc wzrokiem za osobą lub przedmiotem, obracać głowę w stronę słyszanego dźwięku, bawić się rączkami i nóżkami, chwytać przedmioty itd. Nieświadomy impuls wolitywny i naśladowanie ludzi sprawia, że dziecko wstaje, chodzi, mówi...

Na dziecko i jego zabawę najlepiej wpływa dorosły, który jest autentycznie zajęty swoją pracą, czerpie z niej przyjemność, nie działa chaotycznie i wie, jaki ma cel. Dziecko w wieku przedszkolnym naśladuje bowiem wszystko, co widzi i czuje w swoim otoczeniu. Zabawa przechodzi kolejne metamorfozy.

CHARAKTER ZABAWY

Charakter zabawy dziecięcej zmienia się wraz z rozwojem. Ze sposobu zabawy można wywnioskować, na jakim etapie rozwoju indywidualnego i społecznego znajduje się dziecko. Dzięki zabawie dziecko poznaje świat, uczy się jego praw i występujących w nim zależności. Zbiera doświadczenia
i ćwiczy umiejętności. Ma także możliwość wyrażania przeżyć zarówno pozytywnych jak i negatywnych, z którymi przecież musi sobie poradzić. 
Charakter zabawy dziecka zależy również od jego indywidualnych cech i właściwości oraz od tego, co robią dorosłe osoby w jego otoczeniu.

OD 3 DO 5 ROKU

Już zainteresowanie niemowlęcia własnym ciałem jest zabawą. Między trzecim a piątym rokiem życia, pojawiają się u dziecka nowe uzdolnienia- dziecięca fantazja i dziecięca pamięć. Objawia się to w zabawie tym, że potrafią one przeobrażać rzeczy z otoczenia, używać ich w razie potrzeby niezgodnie
z przeznaczeniem i przemieniać je w coraz to nowe rzeczy w krótkim czasie. Dlatego kawałek drewna może być samochodem rajdowym, a po chwili staje się mydełkiem czy ziemniakiem, kiedy trzeba ugotować obiad. Charakterystyczne dla tego wieku jest właśnie to, że zabawę pobudzają przyczyny z zewnątrz.

OD 5 DO 6 ROKU

Około piątego roku życia pojawia się kryzys - fantazja jakby się wycofuje. Dzieciom nagle brakuje pomysłów, nie wiedzą w co się bawić. Przedmioty z zewnątrz nie dają już takiego impulsu jak przedtem, coraz częściej pojawia się on z wewnątrz. Mają one teraz wewnętrzny obraz i mogą tworzyć wyobrażenia. Pojawia się już planowanie i omawianie wspólnych zabaw. Dzieci same wyznaczają sobie zadania i chcą je przeprowadzić do końca. Dlatego dzieciom potrzebne są nie zabawki narzucające zabawę, lecz materiały, które mogą wykorzystać w zabawie, i które mogą się wraz z nią przeobrażać. Tę funkcję doskonale spełniają: jednobarwne płachetki, pnie drzew, korzenie, kawałki kory, kamienie, kasztany. Najważniejszą rzeczą jest stworzenie dzieciom warunków do twórczej zabawy, oraz otoczenia, które będą mogły naśladować.

Zabawa

Media Społecznościowe:

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

Kontakt:

Przedszkole Waldorfskie
ul. Grunwaldzka 3
43-300 Bielsko-Biała
tel.: 33 822 80 69
e-mail: przedszkolewaldorfskiebielsko@gmail.com